Het nut van niks doen

niksdoen

Ben je een beetje voorjaarsmoe? Geef er lekker aan toe!

Voorjaarsmoeheid is een feitelijk een onjuiste term. Het heeft namelijk niet zo veel met het voorjaar te maken, maar veel meer met de winter. Zodra de lente zich aandient hebben we het gevoel dat we direct weer levenslustig en energiek moeten zijn. Wanneer je je dan juist moe en lusteloos voelt, wordt dat gezien als afwijkend. Feitelijk is het alleen een teken dat je lichaam nog niet hersteld is van de winterperiode. Een gebrek aan dag-en zonlicht heeft veel effect op je gevoel van algeheel welzijn. Ook het vele binnen zitten en vaak meer en slechter eten, geeft je een zwaar en moe gevoel. De beste remedie is gezond eten, regelmatig naar buiten gaan en voldoende rust nemen en slapen.

Luiheid een luxe?

Helaas geven veel mensen aan het te druk te hebben voor een wandelingetje in duin of bos. Een paar uurtjes voor je uit staren of een dutje doen, wordt gezien als een luxe die niet voor iedereen is weggelegd. Dus gaan we maar door en rennen onszelf continu volkomen voorbij. Voor sommigen leidt dit uiteindelijk tot een burn-out.

Overspannen leeuw bestaat niet.

Stress komt bij veel dieren voor; jagen naar voedsel kan een stressvolle en energievretend zijn. Een overspannen leeuw of een kaketoe met een burn-out is echter nog nooit gespot. Dat komt omdat dieren de balans tussen energie geven en energie aanvullen, beter hebben verdeeld. Tegenover een energierovende jacht van 4 uur staat nagenoeg 20 uur nietsdoen. Er wordt in die tijd hooguit geïnvesteerd in enkele sociale activiteiten binnen de groep maar evenzoveel dieren doen gewoon echt niks. Dat is niet lui, dat is logisch. Waarom zou je al die energie verspillen wanneer het je niks oplevert en je zelfs ziek kan maken.

Verleerd

Mensen zijn helaas een beetje verleerd om naar hun lichaam te luisteren. We gaan maar door. Naast ons werk, maken we ons huis schoon, gaan we naar allerhande verjaardagen, doen boodschappen en gaan naar de sportschool. Het uurtje dat we over hebben vullen we met surfen op internet of televisie kijken. Nog meer informatie.

Niets doen, echt helemaal niks doen, zijn we eigenlijk compleet verleerd. En dat is niet gezond. Terwijl we dutten, staren, lummelen of slapen, krijgen onze hersenen namelijk de gelegenheid om alle indrukken die we hebben opgedaan te verwerken en nieuwe energie aan te maken. Dit is dus niet alleen fijn maar ook essentieel voor je gezondheid.

Aan de lader

Wanneer je dat beseft, komt luieren misschien toch wat hoger op je to-do lijstje te staan. In het begin zul je jezelf misschien echt moeten dwingen om niets te doen. Het voelt gek. Alsof je iets doet dat niet mag. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Misschien dat deze vergelijking helpt om het makkelijker te maken: Je telefoon kan een hoop maar als hij niet regelmatig aan de lader wordt gelegd, hout het op een gegeven moment toch echt op en gaat het beeld op zwart. Dat geldt ook voor jou. Tijd om jezelf aan de lader te leggen.

Oefenen

Geef jezelf toestemming om elke dag een half uur alleen maar adem te halen, te wandelen of voor je uit te staren. Geef niet op en blijf oefenen. Lukt het echt niet, overweeg dan eens een cursus Mindfullness of Yoga te volgen. Op die manier leer je om de focus van al die 100 klusjes die je nog ‘moet’ doen, te verleggen naar het nietsdoen in het hier en nu.

Uiteindelijk zal het makkelijker worden en kun je gaan genieten van dat moment voor jezelf.

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties